Search

APA ITU KECEDERAAN ACL ?



ACL atau ligamen anterior cruciate adalah salah satu dari 4 ligamen yang terlibat untuk kestabilan sendi lutut. ACL terbentuk dari fiber yang kuat. Ia berfungsi untuk mengawal pergerakan sendi lutut yang melampau dengan menghadkan pergerakkan tersebut. Ia juga membantu mengelakkan hyperektensi lutut.


Salah satu kecederaan yang kerap berlaku pada sendi lutut adalah, terkehel atau terseliuh. Daripada 4 ligamen yang utama di lutut, kecederaan pada ACL akan menyebabkan kelemahan pada sendi lutut yang ketara.


Takrif /huraian kecederaan ACL

Separuh dari kes-kes kecederaan ACL biasanya akan melibatkan kecederaan struktur lutut yang lain seperti rawan artikular, meniscus atau ligamen-ligamen lain.

Terseliuh/terkehel (sprain) ia lah kecederaan ligament yang digredkan seperti berikut;

Gred 1 Sprain. Kecederaan ringan, sedikit regangan pada ligamen tetapi sendi lutut masih stabil Gred 2 Sprain. Regangan pada ligamen sehingga tahap dimana ligamen menjadi longgar. Biasanya disebut sebagai ‘partial tear’ pada ligamen atau separuh koyak. Gred 3 Sprain. Kecederaan ligamen ini kebiasaannya disebut ‘complete tear’ atau koyak sepenuhnya. Ligamen akan terbelah dua dan sendi lutut akan hilang kestabilan. ‘Partial tear’ pada ACL jarang berlaku, kebanyakan kecederaan pada ACL adalah ‘complete tear’ atau koyak sepenuhnya.


Apakah penyebab terjadinya kecederaan ACL?

Kecederaan ACL biasanya melibatkan aktiviti sukan. 80% dari kecederaan ACL adalah kecederaan‘non-contact’.

Kecederaan pada ACL boleh berlaku dalam pelbagai situasi;

Mengubah arah gerakan dengan pantas. Berhenti secara mengejut. Mengurangkan kelajuan semasa berlari. Landing yang tidak betul selepas melompat. Di langgar (collision) atau bertembung seperti ‘football tackle’. Simptom dan tanda-tanda apakah yang akan dialami ketika kecederaan ACL?

Apabila ACL anda tercedera, anda mungkin terdengar bunyi ‘pop’ dan anda akan merasa lutut anda menjadi longgar. Antara simptom dan tanda-tanda lain ialah:

Sakit dan bengkak. Kurang pergerakan sendi lutut. Sakit keliling sendi lutut bila ditekan. Rasa tidak selesa semasa berjalan.

Apakah diagnosis bagi kecederaan ACL?


Kebanyakan kecederaan ligamen boleh di kenalpastikan dengan pemeriksaan fizikal yang teliti pada sendi lutut. Tumpuan di beri kepada tanda-tanda ketidak stabilan ACL. Perbandingan antara lutut yang cedera dan yang tidak cedera perlu dilakukan.

Ujian ACL khusus: ligamen tersebut di regangkan, ketidakstabilan ACL akan dapat di kesan. X-ray – dapat menunjukkan sekiranya ada tulang patah Magnetic resonance imaging (MRI) scan. – gambar yang akan menunukkan dengan jelas nya kecederaan ligament.

Bagaimana Fisioterapi boleh membantu?


Rawatan Fisioterapi akan membantu untuk:

Mengurangkan sakit dan inflamasi. Mengembalikan julat pergerakan lutut. Menguatkan otot-otot bahagian pinggul, lutut dan kaki. Memperbetulkan kedudukan patellofemoral (knee cap). Menambahbaik proprioception, ketangkasan dan keseimbangan. Menambahbaik teknik dan fungseperti berjalan, berlari, menyangkung, melompat dan menapak. Mengurangkan risiko tercedera semula. Apakah rawatan Fisioterapi untuk kecederaan ACM

Modaliti untuk mengurangkan sakit. Rawatan haba atau sejuk digunakan untuk mengurangkan sakit. Rawatan ais wajar digunakan setiap kali selepas melakukan senaman atau aktiviti yang membebankan. Stimulasi electrical dengan mesin TENS atau Interferrential pula akan dapat mengurangkan sakit, mengawal keradangan serta melancarkan pengaliran darah yang seterusnya dapat mempercepatkan proses pemulihan.


2. Senaman

Senaman regangan dan kekuatan harus dilakukan secara berterusan bagi memastikan ketahanan dan fleksibiliti otot lutut.


3. Nasihat


Elakkan pergerakan melampau, urutan atau beban pada lutut yang cedera. Rehat dan jangan gerakkan sangat lutut yang cedera. Sentiasa berusaha menguatkan otot-otot lutut dan jangan bersukan atau melakukan aktiviti yang membebankan semasa sakit. Jangan lupa menguatkan kumpulan kumpulan otot yang bertentangan (Quadriceps dan Hamstrings).

Bagaimana cara kecederaan ACL dapat dielakkan?


Cara terbaik untuk mengelakkan kecederaan ACL adalah dengan meregangkan dan menguatkan otot anggota bawah, terutamanya otot depan dan belakang peha (Quadricep dan Hamstring).


Anda juga boleh membantu dalam mengelakkan kecederaan dengan :

Mengelak memakai kasut sukan yang mempunyai kayu (cleat) untuk contact sport. Mengelak memakai kasut tumit tinggi.

Elakkan dari melibatkan diri dalam sukan yang banyak pergerakan berputar dan contact. Lakukan senaman 3 – 4 kali sehari.


www.dbcphysioasia.com

#dbcphysiotherapy #rehabilitation #ACL #SportsPhysiotherapy #sportinjury #postop #preop #physiogym #musculoskeletal

46 views
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • YouTube

© Copyright 2020. DBC PHYSIOTHERAPY. All Rights Reserved