top of page
Search
  • Writer's pictureDBC Physiotherapy

Osteoarthritis (OA) Sendi Lutut

Osteoarthritis (OA) sendi lutut ialah arthritis yang paling kerap dihidapi. Ia di laporkan sebagai salah satu daripada permasalahan kesihatan sejagat. Sendi lutut adalah sendi yang paling besar di tubuh kita dan salah satu sendi yang paling mudah untuk mengalami kecederaan.


Apa itu Osteoarthritis (OA) lutut?


- Osteoarthritis biasanya disebabkan oleh penggunaan sendi yang terlalu kerap.

- Ia berpunca daripada proses penipisan/kehausan lapisan tulang rawan (cartilage) yang berlaku secara beransur-ansur dan mengakibatkan keradangan.

- Apabila rawan yang berada di sendi menjadi haus, maka geseran akan berlaku diantara pertemuan tulang dan tulang tersebut akan menyebabkan kesakitan terutamanya apabila bergerak dan merangsang pertumbuhan tulang yang tidak normal, hal ini seterusnya mengubah struktur anatomi lutut tersebut.

- Ini seterusnya akan mengehadkan pergerakan, bengkak, menjadikan tendon dan juga otot-otot yang menyokong sendi lutut itu lemah.

- Bagi golongan yang berumur, keadaan ini akan bertambah teruk disebabkan oleh pengurangan penghasilan cecair pelincir di dalam sendi.


Anatomi Lutut



Lutut adalah sendi yang paling besar dan kompleks di dalam badan manusia. Sendi lutut terdiri daripada 4 tulang yang disambungkan oleh otot (muscle), ligamen dan tendon. Femur merupakan tulang peha yang paling besar manakala tulang keting paling besar adalah tibia yang bersebelahan dengan fibula iaitu tulang keting paling kecil. Tempurung lutut yang dikenali sebagai patella adalah tulang kecil yang berada di depan lutut. Ianya boleh menurun dan menaik ketika lutut dibengkokkan dan diluruskan. Tulang rawan (cartilage) berada ditengah sendi. Fungsi utama lapisan rawan ini adalah untuk mengurangkan geseran dan menyerap hentakan diantara tulang peha dan tulang fibula & tibia.


Sendi lutut penghidap Osteoarthritis akan melalui beberapa perubahan seperti berikut:

1. Penipisan lapisan rawan yang akan mengakibatkan ruangan antara sendi menjadi rapat.

2. Penonjolan tulang (osteophytes) pada keliling permukaan sendi.

3. Pengurangan penghasilan cecair pelincir di dalam sendi.

4. Pergeseran di antara permukaan sendi yang mengakibatkan rasa sakit dengan setiap pergerakan yang membebankan sendi lutut.


Tahap Osteoarthritis

TAHAP 1: Terdapat sedikit kerosakan kepada tulang rawan. Sendi akan kelihatan normal pada x-ray. Sekiranya anda mendapatkan rawatan pada tahap ini, sakit boleh hilang sepenuhnya.


TAHAP 2: Tulang rawan sudah mula terhakis dan osteophyte mulai terjadi. Cairan pada sendi juga sudah semakin berkurang. Tandanya adalah celahan sendi pada x-ray semakin menyempit.


TAHAP 3: Tulang rawan semakin menipis. Tulang peha dan betis hampir bertemu tetapi belum bertemu pada gambar x-ray. Cairan sendi amatlah sedikit. Pada keadaan ini, berjalan sedikit pun sudah sakit, namun sendi masih boleh dilipatkan sedikit.


TAHAP 4: Tahap paling parah. Dari gambaran x-ray, tulang peha dan tulang betis sudah bertemu antara satu sama lain. Tulang rawan sudah tiada lagi. Osteophyte sudah membesar. Pada keadaan ini, amat susah untuk berjalan. Sendi menjadi ketat, kadang kaki sudah mula membengkok bila berdiri tegak. Sendi lutut tidak boleh dilipat.

Simptom apakah yang akan dialami oleh penghidap lutut osteoarthritis?


- Kekerasan dan kesakitan sendi lutut terutamanya di waktu pagi.

- Otot semakin mengecil di sebabkan kurang melakukan aktiviti.

- Geseran permukaan sendi berbunyi dan menyakitkan.

- Bengkak di sebabkan keradangan dalaman sendi.

- Susah untuk memulakan pergerakan.

- Sakit apabila bergerak.

- Kekuatan sendi berkurangan.

- Sakit apabila sekeliling sendi ditekan


Antara faktor risiko untuk masalah ini ialah:


- Umur – Terutamanya 50 tahun ke atas.

- Jantina – Wanita lebih cenderung mengalami osteoarthritis lutut.

- Kecederaan – Pernah cedera pada sendi, contohnya terseliuh atau patah tulang.

- Aktiviti seharian –Pekerjaan atau aktiviti fizikal yang lasak, contohnya pekerja buruh, aktiviti mencangkuk atau berdiri lama.

- Berat badan yang berlebihan (obesity).

- Sejarah keluarga / keturunan.

Apakah rawatan awal yang anda boleh lakukan?


Kaedah PRICE seperti berikut akan dapat membantu mengurangkan kesakitan pada sendi:

1. Protection – Gunakan alat bantuan berjalan seperti tongkat bagi mengurangkan beban pada lutut yang terlibat.

2. Rest – Berhenti daripada melakukan aktiviti yang tinggi bebanannya ke atas lutut seperti berdiri lama, menaiki tangga dan mencangkung.

3. Ice – Rawatan sejuk akan dapat mengurangkan inflamasi di dalam sendi pada peringkat awal dan membantu mengurangkan sakit.

4. Compression – Teknik elastic bandage akan dapat mengurangkan pembengkakan di lutut.

5. Elevation – Keradangan pada sendi akan dapat dikurangkan dengan meletakkan kaki tinggi dari paras jantung.

Apakah langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan sakit?


1. Golongan yang berumur dinasihatkan untuk berjalan dengan bantuan tongkat bagi mengurangkan bebanan ke atas sendi dan elak daripada terjatuh.

2. Mengelakkan aktiviti yang menambahkan tekanan pada sendi seperti jogging, aktiviti menaiki tangga dan mendaki bukit.

3. Mengurangkan berat badan untuk mengurangkan tekanan pada sendi.

4. Melakukan senaman sendi yang sesuai, contohnya berenang dan senaman untuk menguatkan otot.

5. Menjaga posture badan.

6. Penggunaan kasut yang boleh menyerap daya apabila berjalan.

Apakah Rawatan Arthritis?

1. Ubat-ubatan: Ubat sapu “salicylate”, ubat tahan sakit seperti paracetamol, ubat anti-radang seperti ibuprofen dan ubat steroid untuk dimakan atau disuntik pada sendi yang sakit.

2. Fisioterapi.

3. Pembedahan: Bertujuan untuk menggantikan sendi lutut yang rosak (“total knee replacement”) dengan sendi yang diperbuat daripada besi atau logam kobalt.

Rawatan apakah yang dijalankan oleh Fisioterapi ke atas osteoarthritis lutut?


1. Modaliti – Rawatan haba atau sejuk digunakan bagi mengurangkan sakit pada sendi. Stimulasi electrical dengan mesin TENS atau Interferrential dapat mengurangkan sakit dan meningkatkan pengaliran darah.

2. Senaman – Senaman regangan dan kekuatan harus dilakukan secara berterusan bagi memastikan ketahanan dan fleksibiliti otot.

3. Latihan keseimbangan – Latihan keseimbangan badan juga penting di dalam meningkatkan stability badan dengan mengekalkan postur yang baik.


www.dbcphysioasia.com


11,493 views0 comments
bottom of page